Markalaşma bir ürünün ismi, sembolü, renkleri, tasarımı, değerleri ve işleviyle bir bütün olarak oluşturulan bir kimliktir. Kısaca işletmenin ”Ben kimim?” sorusunun cevabıdır. Bir hizmeti ya da ürünü diğerlerinden ayırmaya yarar. Marka ile müşteri arasındaki güveni sağlar. Sektörde yer edinmesinde önemli rol oynar.
Markalaşma Neden İşe Yarar?
Markalaşma için harcanan zaman, para ve çaba akıllıca uygulandığında kat kat fazlasıyla geri döner. Başarılı bir markalaşma sürecinde işletme olumlu bir izlenim kazanır ve potansiyel müşterilerin işletmeyi tercih etme oranı artar. Yeni müşterilere ulaşma imkanı tanır. Markalaşma şirkette sunulan ürün ve hizmetlerin bilinirlik kazanmasını sağlarken, tüketicilerin yeniden hizmet almak istediğinde marka aracılığıyla ürünü bulmasına olanak tanır. Bu da müşteri algısını etkiler. Sektörde bir marka haline gelmek şirket adına bir network oluşturmayı ve yeni iş ilişkileri kurarak yeni fırsatlar yakalamayı mümkün kılar.
Markalaşma Oluştururken Dikkat Edilecek Unsurlar Nelerdir?
Markalaşma sürecinde şirketlerin dikkate alması gereken bazı unsurlar bulunmaktadır.
- Markanın hikayesi,
- Markanın yüzü,
- Markanın hedefleri ve amaçları,
- Markanın işlevleri,
- Markanın öne çıkanları,
- Markanın misyon ve vizyonu,
- Markanın hedef kitlesi
- Hedef kitlenin markadan beklentileri göz önünde bulundurulmalıdır.
Markalaşma sürecinde oluşturulan marka kimliği çok önemlidir. Marka kimliği, tüketicinin zihninde markayı tanımlayan ve ayırt ettiren renk, logo, tasarım gibi markanın görünür unsurlarıdır. Bir markanın logosu, markanın kimliğini belirlemesinde önemli rol oynar. Aynı zamanda tipografide (yazı tipleri) marka kimliği için önemli bir noktadır. Kısacası marka kimliği, markanın kişiliğidir. Bir markanın kişiliği, müşteri kitlesi ve müşteri beklentisi açısından çok önemlidir.
Markalaşma Teknikleri
- Strateji
Doğru bir pazarlama stratejisi oluşturun. Stratejiniz kötü olursa marka isminiz bile size yardımcı olmayabilir.
- Güçlü görsel
Markanızı öne çıkaracak, stratejinizi güçlendirecek bilgi verici, güçlü görseller kullanmaya özen gösterin.
- Akılda kalıcılık
Sadece isim bulmak markanızı büyütmeye yardımcı olmaz. İnsanların dikkatini çekecek çift ve değişik isimler tercih edebilirsiniz. Büyüme hedefiniz çok yüksek ise en ince ayrıntısına kadar düşünmelisiniz.
- Bilinirlik
Müşteriler isimsiz olan yerine marka ismine sahip tedarikçiyi tercih ederler.
- Logo
En önemli markalaşma tekniği ise kullanacağınız logodur. Logonuz markanızın kimliğidir. Ne kadar dikkat çekici ve markanızı anlatan bir logo kullanırsanız müşterilerin ilgisini daha çok çekersiniz.