Uluslararası pazarlama; çok uluslu faaliyet gösteren işletmelerin gerçekleştirdiği pazarlama faaliyetlerinin tamamıdır. Günümüzde tüketici ile firmalar arasında iletişim kurabilmek için dijital kanalların da devreye girmesi ile uluslararası arenada yapılan pazarlama faaliyetleri de hız kazanmaya başlamıştır. Firmalar artık bölgesel ve ulusal hedeflerin yanında global bir marka olmaya çalışmaktadır. Dijital pazarlama faaliyetleri sayesinde küçük ve orta ölçekli işletmeler dahi global pazarda kendine bir yer edinebilir.
Uluslararası pazarlama sürecinde firmalar ulusal sınırları aşarak çok uzak ülkelerdeki hedef kitlelerinin ilgi ve ihtiyaçlarını karşılamaya çalışırlar. Bir firmanın uluslararası pazara giriş yapabilmesi için öncelikle profesyonel bir pazarlama stratejisi oluşturması gerekir. Bu sayede firmalar çok geniş bir kitleye çok uygun maliyetlerle hızlı şekilde kolayca ulaşabilirler.
Uluslararası Pazarlama Stratejileri Nelerdir?
Uluslararası pazarlama kavramı, pazar çevresini genişletmek ile ilgili bir pazarlama anlayışıdır. Bir marka ya da işletme; hedef, vizyon ve amaçlarına bağlı olarak uluslararası pazarlama aşamasına gelir. Bu aşamada bir dizi pazarlama faaliyeti ve tutundurma stratejisi izlenir. Uluslararası pazarlama stratejileri ise pazarlama karmasına uygun olarak üretilir.
- Fiyat
- Ürün
- Tutundurma
- Dağıtım
Yukarıdaki pazarlama karması süreçleri, bir pazarlama faaliyeti ya da stratejisi geliştirmeden önce dikkat edilmesi gereken unsurlardır.
Firmaların ekonomik yükleri her geçen gün artmaktadır. Bu durum da markaları yeni pazarlar aramaya yönlendirmektedir. Uluslararası pazarda en önemli avantajlardan biri ulusal pazarlama seçenekleri yanında daha yüksek kazanç sağlama oranları olmasıdır. Farklı pazarlar firmaların çok daha geniş kitlelere ulaşmasında etkilidir. Uluslararası pazarlama faaliyetleri sayesinde ürün ve hizmetlerinizi potansiyeli fazla olan pazarlara sokabilirsiniz. Bu sayede firmanız gittiği uluslararası pazarda daha geniş bir Pazar payı elde edebilir. Özellikle ürünlerinizin uzun ömürlü olması durumunda uluslararası pazarlamada daha etkili faaliyetler yürütebilirsiniz. Kullanılmayan uluslararası pazarlarda ürün ve hizmetlerinizi tanıtarak yeni gelir kapıları elde edebilir ve marka bilinirliğini sağlayabilirsiniz.
Uluslararası Pazarlama Yolları Nelerdir?
Doğrudan Yatırım: Firmalar ürün ya da hizmetlerini pazarlayabilmek için doğrudan kendileri de başka ülkelerde yatırım yapabilirler. Farklı ülkelerde yatırım yaparak markalarının kurumsallığını tüketicilere gösterebilirler.
Franchising Verme: Son yıllarda markaların bu kadar hızlı büyümesinin sebeplerinden biri de ticari markasının isim hakkı almasıdır. Firma franchising vererek başka ülkelere, yatırım yapmak isteyen kişilere ürün ve hizmetlerini pazarlama hakkı verir. Böylece kurumsal bir yapıda farklı ülkelerde de kaliteli hizmet verebilir, pazar paylarını arttırabilirler.
İhracat: Ulusal sınırlar dışına pazarlama yapabilmenin en kolay yolu firmalar için ihracattır. Bu sayede dolaylı ya da doğrudan yeni pazara gidebilirsiniz.
Ortak Girişim: Firmaların uluslararası pazarlama açılabilmek için kullanabileceği fırsatlardan biri de ortak girişimler elde etmektir. Firmalar hedefledikleri ülkedeki diğer şirketlerle ortak projeler yürüterek uluslararası faaliyetlerine hız verebilirler.
Uluslararası Pazarlama Nasıl Yapılır?
Pazar Araştırması: Uluslararası pazarlamada ki en önemli ve ilk adım pazar araştırmasıdır. Öncelikle girmek istediğiniz pazarı çok iyi araştırmalı ve tanımalısınız.
Rakip Analizi: Uluslararası pazarlamada en önemli aşamalardan birisi rakip analizidir. Pazara girdiğinizde rakiplerinizden daha çok etki yaratmak için daha etkili faaliyetler yürütmeniz gerekmektedir. Bu analizi iyi yürütmeli ve değerlendirmelisiniz.
Hedef Kitle Analizi: Bir ürünü veya hizmeti pazarlamaya başlamadan önce satın alacak kitleyi çok iyi belirlemeniz gerekmektedir. Hedef kitlenizin alım gücü, satın alma alışkanlıkları ve diğer özelliklerini etkili bir şekilde analiz etmeniz gerekmektedir. Pazarlama faaliyetlerinizi hedef kitleyi inceleyip belirledikten sonra oluşturmalısınız.
Ürün Tanıtımları: Uluslararası pazarlamada bir ülkede yeni faaliyete başlamadan önce ürün ve hizmetlerinizi tanıtmanız gerekir. İnsanlara sosyal medya, web sitesi gibi farklı kanallardan ürün ve hizmetleriniz hakkında bilgi vermeniz gerekir. Dijital reklamlarda bir çok kitleye ulaşmanıza olanak sağlar.
Fiyat ve Pazarlama Stratejisi: Uluslararası pazarlama sürecinde ürün tanıtımınızı da yaptıktan sonra fiyat ve pazarlama stratejilerinizi belirlemeniz gerekir. Hedef kitlenizin daha çok hangi kanalları tercih edeceğini dikkate alarak pazarlama stratejini oluşturun. Fiyat politikanızı ise hedef kitlenizin finansal durumlarına göre oluşturun. Fiyatlarınız hem hedef kitlenizi hem de sizi zorlamayacak şekilde planlanmalıdır.
Değerlendirme ve Analiz: Her pazarlamada olduğu gibi uluslararası pazarlamada da değerlendirme ve analiz yapmak çok önemlidir. Ürün ve hizmetlerinizin başka pazarlarda müşterilerinize ulaştırma serüveninizi, elde ettiğiniz gelirlerinizi analiz etmelisiniz. Analiz sonuçlarınız sonrasında uluslararası pazardaki faaliyetlerinizi şekillendirebilirsiniz.