Viral pazarlama, Steve Jurvetson ve Tim Draper tarafından dünyaya tanıtılmıştır. Viral kelimesi hesapsızca yayılan her şey için kullanılabilir. Bulaşıcı ve büyük kitlelere ulaşabilen anlamında kullanılan viral kelimesi pazarlama ile yan yana geldiğinde kolayca büyüyebilen, sınırsızca yayılabilen bir reklam sistemi olarak düşünülebilir.
“Viral” kelimesi, “virüsle ilgili” ya da “virüs gibi yayılan” anlamlarında kullanılır. Bu bilgiden yola çıkarsak viral pazarlamada verilmek istenen mesajın virüs gibi yayılmasının hedeflendiğini söyleyebiliriz. Viral pazarlamada verilmek istenen mesajın dikkat çekici ve insanları paylaşmaya yönlendirici olması oldukça önemlidir. Bu pazarlamada önemli olan, hedef kitlenin tanıtılan ürün veya hizmeti gerçek bir ihtiyaç olarak algılamasını sağlayabilmektir. Lüks olarak görülen ya da eksikliği hissedilmeyen ürün veya hizmeti hitap edilen kişiler için gerekli gösterebilmek, viral pazarlamanın farkını ortaya koymak için önemlidir.
Viral Pazarlama Nasıl Yapılır?
Bu pazarlama tekniğinin en temel özelliklerinden biri, paylaşılabilir içerikler kullanılarak yapılmasıdır. Bu içerikler; metin, görsel ya da video formatına olabilir. Günlük içerik üreterek insanların ilgisini üzerlerine çeken influencerlar, herhangi bir ürünün tanıtımı için firmalar ile anlaşarak, paylaşımlarında ürünleri kullanarak veya tanıtarak viral pazarlamanın başlangıç noktasını oluşturabilirler. Kullandığı ürün hakkında sesli veya görsel olarak olumlu yorumlarını belirterek, takipçilerinin etkilenmesini sağlayan influencerlar, ürün tanıtımlarını kolayca yapabilmekte ve reklamın yayılmasına öncülük edebilmektedir. Bu tür çalışmaların yürütülmesi esnasında üç unsura özellikle dikkat etmek gerekir. Viral pazarlamanın temel öğeleri olarak da tanımlayabileceğimiz bu üç faktör; doğru insan, doğru mesaj ve uygun koşullardır. Bu öğeler, viral pazarlama çalışmalarının başarısını etkileyen üç kavram ile karşılıklı bir ilişki içindedir.
Viral Pazarlamanın Avantajları Nelerdir?
Viral pazarlamanın geleneksel pazarlamaya göre pek çok avantajı bulunmaktadır. Bunlar;
- Maliyeti düşüktür. Sosyal medya paylaşımları ile oldukça kolay bir şekilde yayılırken herhangi bir masraf ortaya çıkarmaz.
- Yayılma hızı çok yüksektir; yapılan çalışma kısa sürede geniş bir kitleye mal olur.
- Kartopu gibi bir büyüme etkisine sahiptir.
- Markanın müşterilere ve potansiyel tüketicilere temas etmesini sağlar.
- Hedef kitle hakkında kolayca bilgi edinilmesini sağlar.
- Şirketlere müşteri kitlesini daha yakından tanıma fırsatı sağlar.
- Etkileşimi artırırken, doğal olarak müşteri potansiyelinin de artmasını sağlar.
- Eğlenceli ve doğal mesajlar ile kolay bir pazarlama imkânı sunar.
- Kolay, sade ve eğlenceli mesajlar barındırır.
Başarılı Viral Pazarlama Kampanyasının Özellikleri
- Doğru bir zamanlama ile gerçekleştirilmelidir.
- İçerdiği mesajlar kolay anlaşılır ve genellikle eğlencelidir.
- Hedef kitle analizi ile oluşturulan bir stratejiyi takip eder.
- Doğrudan satış amacı yoktur, tanıtım ve marka algısı yaratma beklentisi ön plandadır.
- Kampanyanın ana unsuru olan içerik paylaşılabilir özellikler taşımalıdır, hatta bu güdüyü tetiklemelidir. Bu sayede kampanyanın yayılma hızı, önemli ölçüde artar.
Başarılı Bir Viral Pazarlama İçin Nelere Dikkat Edilmeli?
Doğru kişiler ile iletişim kurarak, ulaşılmak istenen hedef kitlenin merakını uyandıracak mesajlar oluşturmak başarılı bir viral pazarlama için ön koşuldur.
Pazarlanmak istenen ürün veya hizmetin reklamını yapacak kişinin, ürünü veya hizmeti yakından tanıyarak, net bir şekilde sunması ve hedef kitlenin ihtiyacına yönelik vurgu yapması önemlidir. Kullanılan ürün veya hizmetin hayatı ne kadar kolaylaştırdığına ve konfor sağladığına dair ikna edici söylemlere yer verilmelidir. Markaya vurgu yapılırken, markanın kalitesine ve bilinirliğine de mutlaka değinilmesi gerekmektedir.