E-Ticaret Nedir?

E-ticaret günümüzde en popüler olan sektörlerden biridir. Artık bir ürün ve hizmet almak isteyen kişiler e-ticaret firmaları üzerinden aradıkları ürünlere daha kolay bir şekilde ulaşabilmekte ve satın almak istedikleri ürün ve hizmetleri indirimli bir şekilde alabilmektedir. Bu nedenle bu firmalara ilgi her geçen gün daha fazla artmaktadır.

E-ticaret, 1995 yılı itibariyle hayatımıza girmiştir. Ürün ve hizmetlerin tüketiciler ile internet ortamında buluşturulduğu ticaret türüne verilen isimdir. Ürün ve hizmetin reklamı, satışı vb. internet üzerinden gerçekleştirilmektedir. E-ticaretin hedef kitle ile doğrudan ve hızlı bir biçimde iletişim kurabilmesi ile küçük ölçekli firmaların büyüme aşamasında büyük rol oynuyor. Elektronik ticarete adım atma aşamasında iş potansiyeline göre stoklu ve stoksuz olarak birbirinden ayrılıyor.

Stoksuz E-Ticaret Nedir?

Dropshipping adı da verilen stok yapmaya gerek duymadan ürün satışı yapmaya imkan tanıyan ticaret türüdür. Genellikle e-ticarete yeni başlayan girişimcilerin tercih ettiği bir türdür. Stok, depolama, lojistik gibi zorlu ve karmaşık süreçlerle uğraşmak zorunda kalınmaz. Bu türün avantajları olduğu gibi dezavantajlarıda vardır. Örneğin; bu süreçlerin maliyetlerinden dolayı kâr marjı düşüktür. Bu nedenle pazarlama stratejileri geliştirmek ve stoksuz e-ticaret için efektif iş fikirleri üretmek gereklidir. Unutulmamalıdır ki bu süreçte hiç kazanamama ya da binlerce lira kazanma ihtimalide vardır.

E-Ticaretin Avantajları Nelerdir?

Yenilikçi medya teknolojileriyle birlikte hayatımıza giren e-ticaret; alım, satım, tedarik, ödeme ve hedef kitle ulaşımı gibi eylemleri kısa yoldan gerçekleştirmeye olanak sağlıyor. Bu sayede zamandan büyük ölçüde tasarruf etmiş olunuyor. E-ticaret reklam stratejileri ile hedef kitlenin önüne çıkarak müşteriye kısa sürede alışveriş imkanı sağlıyor.

E-Ticaret Nasıl Yapılır?

E-ticareti yapmak için öncelikle hangi platformu kullanacağınıza karar vermeniz gerekmektedir. Şahsi bir şirket oluşturduktan sonra kendi internet siteniz üzerinden e-ticaret işlemlerini gerçekleştirebilirsiniz. E-ticaret sektöründe göz önünde bulundurmanız gereken diğer konularda güvenli altyapı, güçlü bir sermaye ve emektir. Kurduğunuz internet sitesinin altyapısı ne kadar güvenli olursa, markanızın ayakta durma gücü de o kadar artar. E-ticarete adım atmak için sermaye konusunda sorun yaşamamanız gerekir. Bu sistemi kurmak için sabırlı olmalı ve zamana yayarak emin adımlarla ilerlemelisiniz. E-ticaretin en çok kullanıldığı yerlerden biride online pazaryerleridir. Hepsiburada, Trendyol, N11 gibi güçlü pazaryerleri bünyesinde birçok marka bulundurmaktadır. Her şeyin markayla bitmediğini unutmamanız gerekmektedir. Milyonlarca isim arasından markanızı ön plana çıkaracak özgün işler yapmanız oldukça önemlidir. E-ticaret fikirlerinde en çok başvurulan sistemlerden biri de kendi kurduğunuz internet sitesi üzerinden satışları yapmaktır. Aynı zamanda ürünleri kendi internet siteniz üzerinden satmak, müşterilerin marka hakkında detaylı bilgiler edinmesine yardımcı olur.

E-Ticaret Türleri Nelerdir? 

1. Satılan Ürüne Göre E-Ticaret Türleri

Doğrudan E-Ticaret:

Fiziken bir mağaza olmadan mal ve hizmetlerin ödemesinin ve tesliminin online olarak yapılması doğrudan e-ticaret olarak tanımlanır. Örneğin indirdiğimiz bir uygulamayı belirli bir ücret karşılığı kullanmanız doğrudan e-ticaret olmaktadır.

Dolaylı E-Ticaret:

Kullandığınız e-ticaret sitelerinden bir ürünü ücret karşılığı almanız, ürünü satan şirketin size ürünü kargolaması, bu ürünün kuryeler aracılığı ile teslim edilmesi aşamalarını kapsayan ticaret, dolaylı e-ticaret kapsamındadır.

2. Taraflarına Göre E-Ticaret Türleri

Taraflarına göre e-ticaret türleri B2B, B2C, C2C, B2G ve B2E olarak 5 başlıkta incelenir.

B2B (Business to Business): Şirketler arası yapılan e-ticaret türüdür. Ürün veya hizmet alışverişinin iki firma arasında bir aracı olmadan gerçekleşmesidir. Bu türde tüketiciye satış gerçekleşmez.

B2C (Business to Consumer): Şirketten tüketiciye anlayışını benimseyen bu modelde en son kullanıcılar her zaman alıcılardır. Örneğin; trendyol, n11…

C2C (Consumer to Consumer): Tüketiciden tüketiciye yapılan e-ticaret türüdür. Farklı bir platform üzerinden tüketicilerin kendi arasında yaptığı alışveriştir. Örneğin; ikinci el alım satımı…

B2G (Business to Government): Devletin bir ihale açması ve şirketlerin online olarak bu ihaleyi takip edip mal ve hizmet satışının yapılması B2G olarak adlandırılır.

B2E (Business to Employee): Şirketlerin çalışanlarına ürün ve hizmet sunması, kampanyalar ile elde kalan ürünlerin onlara dağıtılması gibi işleyen bu ticaret B2E olarak adlandırılır.